.st0{fill:#FFFFFF;}

Gevoelenskaartjes 

 Augustus 16, 2024

By  Katrien De Keyzer

Hoe gebruik je de gevoelenskaartjes?

Wat?

  • 48 gevoelenskaartjes
  • opgedeeld in 6 categorieën en herkenbaar aan de kleur. Er staat elke keer bij vermeld bij categorie het is en dus welke basisemotie eronder ligt.
  • BASISEMOTIE: Deze verdeling is gebaseerd op de 6 basisemoties die elke mens ervaart en andere gevoelens varianten van zijn. (gebaseerd op het gevoelenswiel van Wilcox):
    1. BANG (grijsblauw)
    2. BOOS (groenblauw)
    3. BLIJ (roos)
    4. BEDROEFD (geelgroen)
    5. VREDEVOL (geel)
    6. KRACHTIG (groen)
  • TIP: als je merkt dat personen meerdere kaartjes kiezen in dezelfde categorie brengt dat helderheid wat hun overwegende emotie is.

Volgende vermeldingen vind je ook op het kaartje:

  • LINK MET BEHOEFTES: Bekijk of het om een vervulde of onvervulde behoefte gaat: dat geeft duidelijkheid dat je op zoek moet gaan wat er nodig is en waar deze emotie een richtingsaanwijzer voor is.
  • LINK MET SOCIALE INTERACTIE: Hier staat in welke staat jouw zenuwstelsel/stresssysteem is bij deze gevoelens in een veilige omgeving en bij een onveilige omgeving. Dit om op een speelse manier bewust te worden welke invloed een (on)veilige omgeving heeft.

Wanneer? 

  • Tijdens stap 2 van de Kansmakersronde " Hoe ervaar jij wat goed en niet (zo) loopt?" 
  • In deze ronde deelt ieder om beurt hoe je voelt rond dit thema/vertrekvraag. Vertel de situatie/feiten/hoe je voelt/gevoelens en behoeftes.
  • De gevoelens (en behoeftekaartjes) ondersteunen deze rond en ieders verhaal. We raden aan dat in delen op te splitsen. 


Hoe?
Er zijn verschillende mogelijkheden.

  • 1. Vraag hen in het begin van ronde 2 in een keer een 3-tal behoeftes en 3-tal gevoelens te kiezen uit de uitgestalde kaartjes.
    LET OP: We merken dat dit dikwijls veel in een keer is.
  • 2. Daarom raden we aan ronde 2 in twee onder te verdelen.
    • 1. Vraag eerst om 3 of 4 gevoelens  te kiezen, dat kunnen aangename en onaangename gevoelens zijn. Dit zijn de gevoelens die uitdrukken hoe ze zich voelen nu bij de situatie/kernvraag hoe die nu is.
    • 2. Nadat ze die om beurt gedeeld hebben vraag je ze om dan 3 of 4 behoeftekaartjes te kiezen om hun verlangens te ondersteunen en uit te drukken, De vraag is "Hoe willen ze het wel? Dit is een 2de subvraag van ronde 2. Nadat ze vertelt hebben hoe het nu is, vraag je hoe ze zich dan willen voelen en wat hun behoeftes daarbij zijn.
  • TIP: Voor je naar de ideeën en oplossingen gaat in ronde 3, is het belangrijk om zicht te krijgen wat de echte (onderliggende) behoeftes zijn en gevoelens zijn. Zo kunnen die meegenomen worden in de ideeën.

Variatie?
Je kan een ankerpunt inbouwen na ronde 2.

  • 1. Vraag hen om de gevoelenskaartjes aan de rand van het gespreksbord te leggen als teken van dat ze dat achterlaten en gaan voor verandering van deze situatie en gevoelens.
  • je kan ook over bepaalde gevoelens doorpraten en vragen of andere zich hierin herkennen en ook iets over willen vertellen.
  • je kan ook voor je begint aan ronde 2, vragen dat ieder om beurt een random gevoelenskaartje kiest uit een stapel. Dus ipv bewust er een aantal te kiezen dat ze niet bewust een kiezen. Daar kan je op beurt vragen of iedereen deze emotie herkent in deze situatie/thema waar jullie over spreken (nu of in het verleden). Je kan iedere een minuut geven om daar iets over te vertellen. Dit kan hen helpen om het gesprek op gang te krijgen, openheid te bevorderen en helderheid te krijgen in hoe ze zich voelen.

Katrien De Keyzer


Communicatietrainer, grafisch ontwerper en docent - www.kansmakers.be

related posts:


Kernwaardekaartjes


Behoeftekaartjes


Game based learning

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
0 of 350

Get in touch

>