.st0{fill:#FFFFFF;}

Behoeftekaartjes 

 Augustus 16, 2024

By  Katrien De Keyzer

Hoe gebruik je de behoeftekaartjes?

Wat?

  • 48 behoeftekaartjes
  • Opgedeeld in 5 categorieën, elke categorie is herkenbaar per kleur. 
  • Deze verdeling is gebaseerd op het framework van de IDG'S. Deze innerlijke ontwikkelingsdoelen zijn in het leven geroepen door de VN omdat de mens deze vaardigheden best ontwikkelt om voorbereid te zijn om bij te dragen aan een duurzame toekomst en het halen van de SDG'S (duurzame ontwikkelingsdoelen).
  • VAARDIGHEDEN: Er staat op elk kaartje vermeld bij welke vaardigheid en ontwikkelingsdoel deze kernwaarde belangrijk is. (zie hieronder op de afbeeldingen):
    1. Verbinden met jezelf (ZIJN) - groengeel
    2. Cognitieve vaardigheden (DENKEN) - roos
    3. Verbinden met de anderen (VERBINDEN) - blauw
    4. Sociale vaardigheden (SAMENWERKEN) - oranje
    5. Verandering creëren (HANDELEN) - groen
  • TIP: als je merkt dat personen veel kaartjes kiezen in dezelfde categorie brengt dat helderheid op waar ze vooral zich in willen ontwikkelen. 

Wanneer? 

  • Tijdens stap 2 van de Kansmakersronde " Hoe ervaar jij wat goed en niet (zo) loopt?" 
  • In deze ronde deelt ieder om beurt hoe je voelt rond dit thema/vertrekvraag. Vertel de situatie/feiten/hoe je voelt/gevoelens en behoeftes.
  • De gevoelens en behoeftekaartjes ondersteunen deze rond en ieders verhaal. We raden aan dat in delen op te spliten. 


Hoe?
Er zijn verschillende mogelijkheden.

  • 1. Vraag hen in het begin van ronde 2 in een keer een 3-tal behoeftes en 3-tal gevoelens te kiezen uit de uitgestalde kaartjes.
    LET OP: We merken dat dit dikwijls veel in een keer is.
  • 2. Daarom raden we aan ronde 2 in twee onder te verdelen.
    • 1. Vraag eerst om 3 of 4 gevoelens  te kiezen, dat kunnen aangename en onaangename gevoelens zijn. Dit zijn de gevoelens die uitdrukken hoe ze zich voelen nu bij de situatie/kernvraag hoe die nu is.
    • 2. Nadat ze die om beurt gedeeld hebben vraag je ze om dan 3 of 4 behoeftekaartjes te kiezen om hun verlangens te ondersteunen en uit te drukken, De vraag is "Hoe willen ze het wel? Dit is een 2de subvraag van ronde 2. Nadat ze vertelt hebben hoe het nu is, vraag je hoe ze zich dan willen voelen en wat hun behoeftes daarbij zijn.
  • TIP: Voor je naar de ideeën en oplossingen gaat in ronde 3, is het belangrijk om zicht te krijgen wat de echte (onderliggende) behoeftes zijn en gevoelens zijn. Zo kunnen die meegenomen worden in de ideeën.
  • Laat deelnemers bij stap 3, namelijk de ideeën-creatieronde, hun gekozen behoeftekaartjes meenemen als inspiratie met de inspiratievragen die er op staan.

Variatie?
Je kan een ankerpunt inbouwen na ronde 3.

  • 1. Vraag hen om de behoeftekaartjes in het midden van het gespreksbord te leggen op het logo, als teken van dat ze naar naar toe werken.
  • Zo zie je ook alle behoeftes samen en kan je ze als intentie neerzetten om daar rekening mee te houden.

Katrien De Keyzer


Communicatietrainer, grafisch ontwerper en docent - www.kansmakers.be

related posts:


Kernwaardekaartjes


Gevoelenskaartjes


Game based learning

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
0 of 350

Get in touch

>